5 червня 2023 р.

Розвиток мовлення. Есе (розмірковування в довільній формі) про красу й милозвучність української мови.

Мета : ознайомити учнів з новим для них жанром – есе, його видами та вимогами до написання; розвивати критичне мислення, лінгвокреативність; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова, захоплення його милозвучністю та красою.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Обладнання:  зразок есе. 

Ключові компетентності, що формуються: спілкування державною мовою.

 I. Організація учнів до уроку.

1. Емоційна зарядка.

- Обміняйтесь один з одним «зимовими» словами (наприклад, сніжний, снігова баба, віхола, мороз).

- Трішки посвіжішало в класі від «зимових» слів. А тепер зігрійтесь «теплими» словами (піч, ковдра, сонечко, вогонь, тепло).

- Ну ось у класі знову стало тепло! Виявляється, що слова можуть гріти! Яка чарівна сила є у слова!

А особливо сильними можуть бути слова у тих, хто ними вправно може керувати, доречно їх використовувати, точно й креативно висловлювати свої думки.

II. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми будемо розвивати мовлення, навчаючись писати есе. Ви дізнаєтесь, що це за жанр, у чому його особливості. Ви зможете удосконалити вміння висловлювати власні думки, послідовно викладати їх на папері. Ви знову відчуєте неперевершену силу слова й будете вчитися нею вправно керувати. А краса рідного слова і його милозвучність будуть вас надихати.

III. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя.

Есе – це самостійна творча письмова робота, невелика за обсягом, у якій автор висловлює власну думку з приводу будь-якої проблеми, змальовує свої відчуття, власне сприйняття світу (людей, предметів, явищ, подій). 

- Діти, скажіть, а які слова є ключовими у визначенні есе? (власна думка, свої відчуття, власне сприйняття).

- А наскільки важливим  є вміння висловлювати власну думку?

Щоб написати есе,   нам потрібно:

1) з’ясувати проблему;

2) зібрати потрібну інформацію;

3) обговорити зібрані дані;

4) висловити власну точку зору. 

2. «Мозковий штурм» . Колективне обговорення проблеми.

Діти, сьогодні ми складаємо есе про красу і милозвучність української мови. Висловіть свої думки щодо питання «У чому краса і милозвучність української мови?» 

(Можливі варіанти відповідей: багато красивих слів, багато синонімів, часто трапляються голосні у словах, чергування голосних і приголосних, спрощення приголосних, уподібнення звуків)

 3. Складання «Асоціативного куща»

Наприклад, мова...барвиста, мелодійна, красива, яскрава, співуча, мілозвучна....

4. Робота в групах. 

Група №1. Укладають міні-словничок «красивих» і «милозвучних» слів.

Група№2. Добирають якомога більше синонімів до слова «милозвучна».

Група №3. Записують слова, у яких чергуються голосні, відбувається спрощення, уподібнення.

5. Представники від груп ознайомлюють із результатами роботи. 

6. Ознайомлення із зразком учнівського есе на тему «Краса і милозвучність української мови».

Зразок

Про красу своєї мови я вперше замислилась, коли почула пісню «Плакала» у виконанні українського гурту «Казка». Неймовірне поєднання і  звучання слів створило таку магію, від якої захотілось жити. Адже мене вразила не стільки мелодія, як гармонія звуків, особливо повторення звуку «А» у приспіві: «Поплакала - і знов фіалка розцвіла, засяяв день таємними знаками…» Ці звуки довго не відпускали. Вони і зараз звучать у моїй душі казковими переливами.

- Чи  можна назвати дану роботу есе?

- Чи відповідає вона вимогам до написання есе?

8. Самостійна робота учнів  у чернетках (написання есе).

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

      Учні зачитують написані есе.

  V. Підсумок уроку. Рефлексія.

«Незакінчене речення»

- Сьогодні мені сподобалось…

- Цікавим на уроці було…

- Складним для мене було…

VI. Домашнє завдання.

Завершити роботу в чернетках, відредагувати написане, переписати в зошит.


Немає коментарів:

Дописати коментар