Мета : ознайомити учнів з новим для них жанром – есе, його видами та вимогами до написання; розвивати критичне мислення, лінгвокреативність; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова, захоплення його милозвучністю та красою.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: зразок есе.
Ключові компетентності, що формуються: спілкування державною мовою.
I. Організація учнів до уроку.
1. Емоційна зарядка.
- Обміняйтесь один з одним «зимовими» словами (наприклад, сніжний, снігова баба, віхола, мороз).
- Трішки посвіжішало в класі від «зимових» слів. А тепер зігрійтесь «теплими» словами (піч, ковдра, сонечко, вогонь, тепло).
- Ну ось у класі знову стало тепло! Виявляється, що слова можуть гріти! Яка чарівна сила є у слова!
А особливо сильними можуть бути слова у тих, хто ними вправно може керувати, доречно їх використовувати, точно й креативно висловлювати свої думки.
II. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми будемо розвивати мовлення, навчаючись писати есе. Ви дізнаєтесь, що це за жанр, у чому його особливості. Ви зможете удосконалити вміння висловлювати власні думки, послідовно викладати їх на папері. Ви знову відчуєте неперевершену силу слова й будете вчитися нею вправно керувати. А краса рідного слова і його милозвучність будуть вас надихати.
III. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
Есе – це самостійна творча письмова робота, невелика за обсягом, у якій автор висловлює власну думку з приводу будь-якої проблеми, змальовує свої відчуття, власне сприйняття світу (людей, предметів, явищ, подій).
- Діти, скажіть, а які слова є ключовими у визначенні есе? (власна думка, свої відчуття, власне сприйняття).
- А наскільки важливим є вміння висловлювати власну думку?
Щоб написати есе, нам потрібно:
1) з’ясувати проблему;
2) зібрати потрібну інформацію;
3) обговорити зібрані дані;
4) висловити власну точку зору.
2. «Мозковий штурм» . Колективне обговорення проблеми.
Діти, сьогодні ми складаємо есе про красу і милозвучність української мови. Висловіть свої думки щодо питання «У чому краса і милозвучність української мови?»
(Можливі варіанти відповідей: багато красивих слів, багато синонімів, часто трапляються голосні у словах, чергування голосних і приголосних, спрощення приголосних, уподібнення звуків)
3. Складання «Асоціативного куща»
Наприклад, мова...барвиста, мелодійна, красива, яскрава, співуча, мілозвучна....
4. Робота в групах.
Група №1. Укладають міні-словничок «красивих» і «милозвучних» слів.
Група№2. Добирають якомога більше синонімів до слова «милозвучна».
Група №3. Записують слова, у яких чергуються голосні, відбувається спрощення, уподібнення.
5. Представники від груп ознайомлюють із результатами роботи.
6. Ознайомлення із зразком учнівського есе на тему «Краса і милозвучність української мови».
Зразок
Про красу своєї мови я вперше замислилась, коли почула пісню «Плакала» у виконанні українського гурту «Казка». Неймовірне поєднання і звучання слів створило таку магію, від якої захотілось жити. Адже мене вразила не стільки мелодія, як гармонія звуків, особливо повторення звуку «А» у приспіві: «Поплакала - і знов фіалка розцвіла, засяяв день таємними знаками…» Ці звуки довго не відпускали. Вони і зараз звучать у моїй душі казковими переливами.
- Чи можна назвати дану роботу есе?
- Чи відповідає вона вимогам до написання есе?
8. Самостійна робота учнів у чернетках (написання есе).
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
Учні зачитують написані есе.
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
«Незакінчене речення»
- Сьогодні мені сподобалось…
- Цікавим на уроці було…
- Складним для мене було…
VI. Домашнє завдання.
Завершити роботу в чернетках, відредагувати написане, переписати в зошит.
Немає коментарів:
Дописати коментар