2 лютого 2016 р.

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРИ.


Урок — соціальне замовлен­ня суспільства системі освіти. Його зміст і характер зумовлю­ються потребами розвитку цьо­го суспільства, його продуктив­них сил, морально-етичними цінностями. Яким він, урок, має бути сьогодні?
XXI століття — час переходу до високотехнологічного інфор­маційного суспільства. Ми жи­вемо у просторі масових кому­нікацій, "інформаційного вибуху". Це й зумовлює мету нинішнього уроку, освіти в цілому — формування особис­тості, здатної читати, аналізувати, оцінювати медіатекст, займатися медіатворчістю, примножувати нові знання за допомогою медіа. Тож використання інформаційно-кому­нікативних технологій у навчальному процесі чи не найак­туальніша педагогічна проблема.
Наша школа вже має певний досвід роботи за згада­ними технологіями. Яке місце відводиться їм у розв'я­занні освітніх завдань? Поділюся деякими спостере­женнями та міркуваннями.
Комп'ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів. Його застосування дає мож­ливість змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп'ютер акти­візує діяльність вчителя та учнів, сприяє здійсненню ди­ференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеці­альної або загальної обдарованості дитини, формуванню знань, посилює міжпредметні зв'язки.
Але це все можливо лише у тому разі, якщо є кому з ним працювати. Уроки з використанням мультимедійних тех­нологій потребують певного рівня підготовки педаго­га. Треба мати на увазі, що він мусить уміти:
- використовувати різноманітні програми (графічні, flash-анімація, web-редактор, програми для створення презентацій, програми для роботи зі звуком та відео тощо);
- опрацьовувати текстову, цифрову, графічну та звукову інфор­мацію для підготовки дидактичних матеріалів (варіанти зав­дань, таблиць, креслення, схеми), щоб працювати з ними на уроці;створювати слайди на основі даного навчального матері­алу, використовуючи редактор презентації MS Power Point і де­монструвати презентацію на уроці;
- використовувати наявні готові програмові продукти зі сво­го предмета;
- здійснювати пошук необхідної інформації у мережі Інтернет у процесі підготовки до уроків і позакласних заходів;організовувати роботу учнів з пошуку необхідної інфор­мації у мережі Інтернет, залучати їх до участі в міжнародних проектах, конкурсах, олімпіадах;
- самостійно розробляти тести або використовувати готові програми-оболонки, проводити комп'ютерне тестування.
Форми використання ІКТ на уроках найрізно­манітніші. Найбільш поширені у нашій школі такі: 
Робота з мультимедійними посібниками. Ці посібни­ки дають можливість урізноманітнити урок за рахунок од­ночасного використання ілюстративного, методичного, а також аудіо- та відеоматеріалу. Така робота може здійсню­ватися на різних етапах уроку: для перевірки домашнього завдання; створення проблемної ситуації; пояснення но­вого матеріалу; закріплення вивченого;перевірки засвоєн­ня знань у процесі уроку.
Захист проектних робіт — унікальний спосіб реалізації творчого потенціалу учнів, творчого застосування їхніх знань та вмінь на практиці.
Використання ІКТ на уроках - одна з дієвих форм активізації пізнавальної діяльності учнів. На уроках зарубіжної літератури особливе місце посідає метод яскравого образного початку, він розвиває емоційну та інтелектуальну чутливість. Образо­творче мистецтво і музика роблять урок живим, створюють піднесену атмосферу в класі, вводять твір в культурно-історич­ний контекст. Фотографії, портрети у сукупності зі словом пе­дагога створюють образ письменника, ілюстрації до твору до­помагають уявити персонажів.
Володіючи ІКТ, вчитель має можливість створювати, роз­множувати і зберігати дидактичні матеріали до уроку (перевірні роботи), роздатковий та ілюстративний матеріали. Залежно від рівня класу, поставлених перед уроком завдань набраний один раз варіант завдань може швидко оновлюватися (скоро­чуватися, модифікуватися). Крім того, роздруковані дидактичні матеріали виглядають більш естетично. ІКТ значно розширю­ють можливості залучення додаткової інформації під час підго­товки до уроку. Через пошукові системи Інтернету знаходяться і художні, і літературознавчі тексти, біографічні матеріали, фо­тодокументи та ілюстрації. Безумовно, багато чого з цього по­требує перевірки, редакторської правки. Але це тема іншої розмови.
Однією з найефективніших форм використання медійних матеріалів є комп'ютерна презентація.
Комп'ютерна презентація. Це і уроки пояснення ново­го матеріалу в режимі діалогу, і урок-лекція, і урок-узагальнення, і урок-наукова конференція, і урок-захист про­ектів, й інтегрований урок, і урок-презентація, і урок-дискусія у режимі Інтернет-конференції.
Презентація — форма подачі матеріалу у вигляді слайдів, на яких можуть подаватися таблиці, схеми, малюнки, ілюс­трації, аудіо- і відеоматеріали. Демонстрація презентації може відбуватися на екрані монітора комп'ютера чи на ве­ликому екрані за допомогою спеціальних пристроїв — муль­тимедійного проектора, плазмового екрана, мультимедій­ного плато, телевізора тощо. Глядачі бачать чергування зображень, яке може супроводжуватися звуковим оформ­ленням — музикою чи коментарем диктора. Частіше демон­страцію презентації супроводжує доповідь окремої особи.
Виділяють такі групи презентацій: офіційна, офіційно-емоцій­на, навчальна, "Плакати", "Подвійна дія", інтерактивний семі­нар, електронний роздатковий матеріал, "Інформаційний ро­лик" та ін. Крім того, навчальні презентації можна класи­фікувати за дидактичними ознаками: учительські та учнівські. При цьому останні призначені для: супроводу лекції (текст, ілю­страції, інтерактивні засоби спілкування з аудиторією), ілюст­рування лекції, доповіді (тільки малюнки, графіка, відео), уза­гальнення, представлення результатів діяльності, наприклад, для доповіді на педраді, методичній раді, постановки пробле­ми та ін. Учительська презентація за призначенням може бути:проблемною - вступ до теми; інформативною: інструкції, приклади для учнів, форми оцінювання, консультування; діаг­ностичною, контролюючою.
Ефективність презентації нерідко знижують помилки під час її створення. Найтиповіші з них:
- викладу презентації теорії з підручника чи посібника; роз­міщення на слайді великообсягового текстового матеріалу, для читання і осмислення якого необхідно багато часу; переванта­женість презентацій ілюстративним матеріалом, який не сто­сується змісту твору, а часто навіть заважає його осмисленню;
- перевантаженість анімаційними ефектами (калейдоскопі­чна зміна слайдів, ускладнює сприйняття, не акцентує увагу на головному, не полегшує запам'ятовування;
- нечитабельність тексту (розмір шрифту (< 20), не­відповідність кольору літер і фону, добір шрифтів дуже складних для читання; відсутність формулювання теми і автора на пер­шому слайді.
Щоб створити презентацію, необхідно чітко сформу­лювати тему і концепцію уроку; визначити її місце на ньому. Якщо презентація є основою уроку, його "скеле­том", то необхідно виділити його етапи, чітко вибуду­вавши логіку роздумів від постановки мети до висновку. Відповідно до цих етапів визначаємо зміст текстового і мультимедійного матеріалу (схеми, таблиці, тексти, ілю­страції, аудіо-, відеоматеріали). І тільки після цього ство­рюємо слайди.
Якщо презентація лише частина уроку, один з його етапів, то необхідно чітко уявити мету її використання і, враховуючи її, добирати, структурувати і оформляти матеріал. Слід чітко обмежити час показу презентації, продумати варіанти ро­боти з нею: запитання і завдання учням.
Типологія уроків з мультимедійною підтримкою доволі широка. У нашій практиці найчастіше використо­вуються такі з них.
Уроки-лекції. Інформаційно-комунікативні технології роблять лекцію більш ефективною і активізують роботу кла­су. Презентація дозволяє упорядкувати наочний матеріал, залучити суміжні з літературою види мистецтва. На вели­кому екрані ілюстрацію можна показати фрагментами, вид­іливши головне, збільшивши окремі частини, ввести аніма­цію, колір. Ілюстрацію можна супроводити текстом, музикою. "Дитина не лише бачить і сприймає, вона пере­живає емоції. Тільки ті знання приживаються, які пройшли через почуття учня"(Л. С. Виготський). Презентація до уро­ку-лекції може створюватися самим учителем або на основі невеликих учнівських презентацій, які ілюструють їхні до­повіді та повідомлення. Під час такого уроку діти обов'язково роблять записи у своїх робочих зошитах. ІКТ не скасовує традиційну методику проведення уроку, але полегшує тех­нологію його створення.
Урок аналізу тексту. На такому уроці презентація доз­воляє реалізувати інтегрований підхід до навчання. Інтер­претуючи художній текст, учень може і повинен бачити розмаїття трактування образів і тем. Залучення фрагментів вистав, кінофільмів, опер, різноманітних ілюстрацій, до­повнених витягами з літературознавчих робіт, дає мож­ливість створити проблемну ситуацію, вирішити яку до­помагає спільна робота на уроці. Проблемно-пошукове навчання стає провідним на таких уроках. На слайдах роз­ташовується не лише додатковий матеріал, а й формулю­ються завдання, фіксуються проміжні та кінцеві висновки. Вибір з низки запропонованих ілюстрацій тієї, що найбільш точно відображає авторську точку зору, це, на мій погляд, ще один метод, який сприяє розвитку творчої уяви (як в середній, так і в старшій ланці). У презентації можуть бути використані дитячі ілюстрації та традиційні види роботи з ними (добір назви, зіставлення з текстом, опис за ілюст­рацією, захист ілюстрації).
Необхідно пам'ятати, що на уроці аналізу тексту голов­ною завжди залишається робота з текстом, а ІКТ лише урізноманітнюють методи, прийоми і форми цієї роботи.
Узагальнюючі уроки. За допомогою презентації можна підготувати і такі уроки. Завдання їх — підсумувати всі спо­стереження, зібрані у процесі аналізу твору в єдину систе­му його цілісного сприйняття, але вже на рівні більш гли­бокого розуміння; вийти за межі уже розглянутих проблем, емоційно охопити весь твір. Вирішити ці завдання і дозво­ляють ІКТ, створивши певну візуальну метафору твору, поєднавши емоційно-художній і логічний вид творчої діяль­ності учнів на уроці. Схеми, таблиці дозволяють зекономи­ти час і, найголовніше, глибше зрозуміти твір. Крім того, висновки і схеми можуть з'являтися поступово, після обго­ворення чи опитування учнів. Учитель завдяки презентації може постійно контролювати роботу класу.
Інтегровані уроки. Урок, створений за допомогою ІКТ, по суті, вже інтегрований (інтегрованим уроком вважають такий, що є результатом спільної діяльності двох чи кількох вчителів та учнів). Усі шкільні дисципліни мають певний інтеграційний потенціал, але реалізується він не механіч­но. Перш ніж створювати програму інтеграції, педагогам необхідно врахувати низку обставин. Слід проаналізувати рівень підготовки учнів класу, оцінити їх психологічні особ­ливості, рівень пізнавальних інтересів. Найбільш тісно здійснюється інтеграція нашого предмета з історією та ук­раїнською літературою. Зразок одного із таких уроків див. у рубриці "Методика, пошук, досвід: завтра — на урок".
Проблеми. Надмірне використання медіатехнологій на уроках літератури може призвести до того, що в свідо­мості учня бібліотека буде замінена Інтернетом. А це оз­начає, що книжка може бути витіснена, вилучена з ду­ховного ужитку підлітка, юнака. Невже цього хоче вчитель літератури?
Досі не напрацьований режим роботи з комп'ютером. Гігієнічні нормативи вимагають, щоб перебування учня за монітором не перевищувало 20 — 30 хвилин двічі на тиждень. Залучення ж дітей до створення презентації призводить до порушення цих вимог. Учителів слід на­вчити основам техніки безпеки під час роботи з комп'ю­тером з метою уникнення його шкідливого впливу на організм дитини.
У процесі добору і формування змістового і дизайнерсь­кого наповнення мультимедійних ресурсів слід врахову­вати те, що мультимедійна інформація впливає одразу на декілька каналів сприйняття, а це часто позначається на розумових та емоційних перевантаженнях учнів.
Одночасне використання зорових, слухових і тактиль­них каналів передавання інформаційних даних створює перенасичення інформацією. Учень іноді не має достат­ньо часу (і вмінь) для критичного оцінювання цієї інфор­мації. Частина її не сприймається, переходить до розряду нульового супроводу, а це перешкоджає засвоєнню на­вчального матеріалу. Розв'язання таких проблем не зна­ходить належного зацікавлення педагогічною наукою.
Усвідомлюю, що мультимедійні технології не самоціль, а лише засіб глибшого осягнення предмета. Використовува­ти їх слід не фронтально, а тільки там, де це потрібно. А де саме? Хотілося б почути відповідь учених та колег на це за­питання.



Немає коментарів:

Дописати коментар