Формування творчої особистості учня на уроках зарубіжної літератури полягає у тому, що формування та розвиток творчих здібностей та творчої особистості повинно відбуватися через спільну творчу співпрацю, яка передбачає творчі стосунки вчитель – учень, учень – учень, учитель – батьки.
У своїй роботі кожний педагог повинен користуватися такими заповідями :
· Кожна дитина талановита.
· Кожна дитина має право на
помилку.
· Кожна дитина має право на вільний творчий пошук.
Усвідомлюючи, що питання розвитку творчої особистості та творчих здібностей особливо гостро постає в сучасній школі, кожен педагог повинен працювати над цією проблемою.
Завданням роботи є впровадження інтерактивних
методів та прийомів для того, щоб стимулювати й розвивати творчі здібності
учнів, формувати творчу особистість школярів.
Робота з дітьми щодо впровадження цього завдання
полягає в тому, щоб виявити ці творчі здібності та задатки. На уроках зарубіжної
літератури повинні мати місце творчі диктанти, завдання, складання та
розігрування діалогів на задану тему, створення віршів за опорними словами або
початком. Все це активізує, а також стимулює розум, надихає на творчі думки.
Починаючи з п’ятого класу, учні знайомляться з
такими формами роботи як «асоціативний кущ», «сенкен», «ажурна пилка».
Невід`ємною частиною роботи є робота
в групах, парах, призначення учнів-консультантів для роботи зі
школярами, які мають труднощі.
Як же можна використати інтерактивні методи на уроках зарубіжної літератури ?
«Асоціативний кущ»
Метод «асоціативний
кущ» особливо вдається на уроках з розвитку зв’язного мовлення та
під час уроків-аналізів образів літературних героїв.
Метод «асоціативного куща» раціонально використовувати на уроках зв’язного мовлення, виразного читання. На уроці із зарубіжної літератури за твором Артура Конан Дойля «Собака Баскервілей» учні самостійно складають «асоціативний кущ» до образів Шерлока Холмса та доктора Ватсона.
Ефективним для розвитку творчих здібностей учнів є метод «ажурна пилка», який дозволяє кожному школяру виступити в ролі вчителя, передаючи свої знання однокласникам. Використання цього методу дає можливість ознайомлення з новим і систематизації картини теми. Взагалі це групова робота, але саме вона дає школярам відчути сою значущість.
«Ажурна пилка»
Створюються «домашні» та «експертні» групи. Готується матеріал для «домашньої» групи. Кожний учень повинен входити в дві групи. Спочатку школярів об’єднують у «домашні» групи, а потім створюються «експертні». Для роботи використовуються кольорові картки та роздаються учням. У кожній «домашній» групі всі її учасники повинні мати картки різних кольорів, а кожній «експертній» - однакові. Далі дається завдання «домашнім» групам, наголошуючи, що кожний повинен опрацювати інформацію на достатньому рівні. Після завершення роботи «домашніх» груп пропонується учням розійтися по своїх «кольорових» групах, де вони стануть експертами з окремої теми. Учні повинні уважно слухати представників і аналізують матеріал. Після завершення роботи пропонується школярам повернутися «додому». Кожний має поділитися інформацією, отриманою в «експертній» групі. Завдання «домашніх» груп у цьому випадку є остаточне узагальнення та корекція всієї інформації. Заключний етап – презентація у вигляді схем, таблиць, графіків або малюнків.
Такий метод доречно використовувати на уроках зарубіжної літератури як під час узагальнення теми, так і під час вивчення нового матеріалу.
Цікавим є метод проектів, який використовується на уроках з метою організації самостійної та самоосвітньої діяльності учнів.
№ п\п |
Етапи діяльності |
Зміст діяльності |
1. |
Підготовка. Визначення теми і мети проекту |
Учні: обговорення, пошук
інформації. Вчитель: заява задуму,
мотивація, допомога в постановці завдань. |
2. |
Планування: а) визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації, засобів
представлення результатів; б) установлення критеріїв оцінки результату і процесу. |
Учні: формулюють завдання і
виробляють план дій. Вчитель: коректує, пропонує
ідеї, висуває пропозиції. |
3. |
Збір інформації (спостереження, робота з
літературою, анкетування, експеримент) |
Учні: збирають інформацію. Вчитель: спостерігає, непрямо
керує діяльністю. |
4. |
Аналіз. Аналіз інформації, формулювання висновків. |
Учні: аналізують інформацію. Вчитель: коректує,
спостерігає, радить. |
5. |
Подання та оцінка результатів (усний або письмовий
звіт та оцінка результатів і процесу дослідження за вчасно встановленими
критеріями). |
Вчитель і учні беруть участь у
колективному обговоренні, оцінюють зусилля, використані можливості, творчий
підхід. |
З точки зору розвитку творчої
особистості та творчих здібностей, цей метод ідеально підходить для реалізації
мети, яку поставить учитель перед собою. Це й інсценізація, і створення
репортажів з улюбленим героєм, і підбір цитатного матеріалу, і складання
тестових завдань, і створення галереї малюнків тощо. Такий метод можна
використовувати на уроках зарубіжної
літератури в 6 класі під час вивчення твору Л.Стівенсона «Острів скарбів».
У 7 класі за твором В. Скотта
«Айвенго» учні діляться на дві групи, яким даються завдання:
1 група – «Стародавні замки».
2 група – «Мода Англії ХІІ століття».
До проектних робіт учнів входять малюнки
стародавніх замків, фотокартки жіночого, чоловічого, лицарського одягу та одягу
людей різних прошарків суспільства Англії ХІІ століття. Учнями підбирається
цитатний матеріал. Зацікавившись таким видом роботи, учні пропонують створювати
електронні презентації-проекти.
Немає коментарів:
Дописати коментар